Subject: FW: Plii ja diisotsüanaatide piirnormid
From: "Dana Kadanik" <[email-masked]>
To: Tööinspektsioon <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Maie Vader" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Kai Lauri" <[email-masked]>, "'Marko Kippa'" <[email-masked]>, "Marko Udras" <marko
Cc: "Annemari Linno" <[email-masked]>,Eva Põldis <[email-masked]>, "Eneken Sepa" <[email-masked]>,Konstantin Kislitsõn <[email-masked]>
Date: Fri, 22 Mar 2024 16:03:37 +0200

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Head partnerid,

Anname teada, et direktiiv (EL) 2024/869 võeti vastu 13. märtsil 2024. 
Direktiiv jõustub 8. aprillil 2024, millest alates algab kaheaastane 
direktiivi ülevõtmise periood liikmesriikidele, mis tähendab, et direktiiv 
on vaja üle võtta Eesti õigusesse 9. aprilliks 2026. Avaldatud direktiivi 
tekst on kättesaadav siin: 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=OJ:L_202400869> 
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=OJ:L_202400869

Direktiiv (EL) 2024/869 näeb ette uusi piirnorme diisotsüanaatidele ning 
kehtestab rangemad piirnormid pliile.

Plii

Töökeskkonna õhu piirnormiks kehtestatakse pliile 0.03 mg/m3 (8 tunni 
piirnorm).

Plii uus bioloogiline piirnorm üleminekuperioodil kuni 31. detsembrini 2028 
on 30 μg Pb 100 ml veres. Alates 1. jaanuarist 2029 on siduv bioloogiline 
piirnorm 15 μg Pb 100 ml vere kohta.

Diisotsüanaadid

Eesti õiguses on kehtestatud piirnormid viiele enamlevinud diisotsüanaatide 
ühendile töökeskkonna õhust mõõdetuna. Direktiiviga kehtestatakse kõikidele 
diisotsüanaatidele üleminekuperioodil kuni 31. detsembrini 2028 piirnormiks 
10 μg NCO/m3 (8 tunni piirnorm) ja lühiajalise kokkupuute piirnorm 20 μg 
NCO/m3 (15 minuti piirnorm). Peale üleminekuperioodi kehtib piirnorm 6 μg 
NCO/m3 (8 tunni piirnorm) ja lühiajalise kokkupuute piirnorm 12 μg NCO/m3 
(15 minuti piirnorm).

Täname arutelude ja koostöö eest! Kaasame Teid taas, kui algavad direktiivi 
ülevõtmise ettevalmistused.

Lugupidamisega

Dana Kadanik

Töösuhete ja töökeskkonna nõunik

+372 59 126 091 |

 <http://www.mkm.ee> www.mkm.ee | Suur-Ameerika 1, Tallinn 10122

Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium

From: Dana Kadanik
Sent: Friday, June 16, 2023 2:28 PM
To: [email-masked]' <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 'Eesti Tööandjate Keskliit' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' <[email-masked] <mailto:[email-masked]> 
 >; [email-masked]' <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 
[email-masked]' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' <[email-masked] <mailto:[email-masked]> 
 >; [email-masked]' <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 
[email-masked]' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 'Konstantin 
Kislitsõn' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; 'Kai Lauri' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 'Marko Kippa' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 'Kaspar Kallip' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 
[email-masked]' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Cc: Seili Suder <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Thea Treier 
Brüsselis <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Triin Uusberg 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Aive Telling 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Ulla Saar 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Eva Põldis 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 
[email-masked]' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Annely Salumaa <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: Plii ja diisotsüanaatide piirnormid

Head partnerid,

Edastan teadmiseks info plii ja diisotsüanaatide piirnormide muutmise 
direktiivi eelnõu läbirääkimiste seisust. Samuti edastame 
tagasisidestamiseks Euroopa Parlamendi (EP) ettepanekud komisjoni 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:52023PC0071> 
eelnõu muutmiseks. 12.06.2023 jõudsid liikmesriigid EL töö- ja 
sotsiaalministrite kohtumisel 
<https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-9619-2023-INIT/en/pdf> 
kokkuleppele riikide üldises lähenemisviisis. Kokkulepitu pinnalt hakkab 
tulevane EL Nõukogu eesistujariik Hispaania pidama läbirääkimisi EP-ga, 
kellega tuleb lõplikus tekstis kokkuleppele jõuda. EP ettepanekute raporti 
projekti leiab 
<https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/EMPL-PR-746964_ET.pdf> siit. 
Ootame Teie tagasisidet hiljemalt 15.07.2023 aadressile 
<mailto:[email-masked]> [email-masked].

Plii

Komisjoni ettepanek uueks plii bioloogiliseks piirnormiks veres on 15 µg 
Pb/100 ml (EP ettepanek 4.5 μg), õhust mõõdetava plii puhul 8-tunnise 
kokkupuute korral 0,03 mg/m3 (EP ettepanek 0,004 mg/m3). Üldises 
lähenemisviisis leppisid liikmesriigid kokku üleminekuperioodi plii 
bioloogilise piirnormi rakendamiseks: 35 μg Pb/100 ml veres kuni 31.12.2028 
ja 15 μg Pb/100 ml veres alates 01.01.2029. Pikaajaliste pliiga töötajate 
puhul võetakse arvesse tervishoiutöötaja hinnangut.

Lisaks nägi komisjoni eelnõu ette tervisekontrolli korraldamise kohustuse, 
kui üle 40-tunnise töönädala puhul plii sisaldus (keskmise väärtusena) õhus 
ületab 0,015 mg/m3 (EP ettepanek 0,002 mg/m3) või töötaja plii sisaldus 
veres ületab määra 9 μg Pb/100 ml (EP ettepanek 2,7 Pb/100 ml). 
Liikmesriigid nõustusid komisjoni eelnõus pakutud piirnormidega.

Diisotsüanaadid

Komisjon tegi ettepaneku kehtestada diisotsüanaatide piirnorm, mis on 
8-tunnise kokkupuute kohta 6 µg/m3 (kuni 31.12.2028 10 µg/m3) ehk 0,006 
mg/m3 ja lühiajalise kokkupuute kohta (15-min) 12 µg/m3 (kuni 31.12.2028 20 
µg/m3) ehk 0,012 mg/m3. Üldises lähenemisviisis ei näe liikmesriigid ette 
sisulisi muudatusi võrreldes komisjoni eelnõus sätestatuga. EP raporti 
projekt ei näe samuti ette muudatusi võrreldes komisjoni eelnõus pakutuga.

Valitsuse 08.06.23. a istungil ja Riigikogu EL asjade komisjoni 09.06.23 
heakskiidetud seisukohtade järgi toetab Eesti üldist lähenemisviisi:

*	diisotsüanaatide tööalase kokkupuute ühtse piirnormi kehtestamist koos 
üleminekuajaga: 10 mikrogrammi kuni 31. detsembrini 2028 ning 6 mikrogrammi 
alates 01. jaanuarist 2029;
*	pikaajaliste pliiga töötajate kaitse;
*	pliiga kokkupuute korral bioloogilise piirnormi vähendamist koos 
üleminekuajaga: 35 mikrogrammi veres kuni 31. detsembrini 2028 ja 15 
mikrogrammi veres alates 01. jaanuarist 2029.

EL töö- ja sotsiaalministrite 12.06.23 kohtumise eel ette valmistatud VV 
materjal on saadaval EISis: https://eelnoud.valitsus.ee/main#qrGupDV9, 
toimikus number 23-0739.

Ministrite 12.06.23 kohtumise taustainfo leiab soovi korral siit: 
https://www.consilium.europa.eu/en/meetings/epsco/2023/06/12-13/.

Lugupidamisega

Dana Kadanik
nõunik | Töösuhete ja töökeskkonna osakond
59126091| [email-masked]

Sotsiaalministeerium
Suur-Ameerika 1 | 10122 Tallinn
626 9301 |  <http://www.sm.ee/et> http://www.sm.ee

From: Dana Kadanik
Sent: Wednesday, February 22, 2023 2:33 PM
To: [email-masked]' <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Eesti Tööandjate Keskliit 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' <[email-masked] <mailto:[email-masked]> 
 >; [email-masked]' <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 
[email-masked]' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' <[email-masked] <mailto:[email-masked]> 
 >; [email-masked]' <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 
[email-masked]' <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Cc: Seili Suder <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Thea Treier 
Brüsselis <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Triin Uusberg 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Aive Telling 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Ulla Saar 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]' 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Plii ja diisotsüanaatide piirnormid

Tere!

Euroopa Komisjon on välja tulnud ettepanekuga muuta kahte direktiivi:

*	direktiivi 2004/37/EÜ töötajate kaitse kohta tööl kantserogeenide, 
mutageenide ja reproduktiivtoksiliste ainetega kokkupuutest tulenevate 
ohtude eest (CMRD) ning
*	direktiivi 98/24/EÜ töötajate tervise ja ohutuse kaitse kohta keemiliste 
mõjuritega seotud ohtude eest tööl (CAD).

Muudatused näevad ette uusi piirnorme plii ja diisotsüanaatide puhul.

Plii

Pliile ja selle anorgaanilistele ühenditele on sätestatud hetkel ohtlike 
kemikaalide määruse 
<https://www.riigiteataja.ee/akt/121122022014?leiaKehtiv>  lisas piirnorm 
0,1 mg/m3 kogu tolmule ja 0,05 mg/m3 peentolmule. Tegemist on 8-tunnise 
kokkupuuteaja aja piirnormiga õhus leiduva plii kohta. Peentolm koosneb alla 
2,5-mikromeetrise läbimõõduga osakestest, mis võivad jõuda koos 
sissehingatava õhuga kopsu alveoolidesse (respireeritav fraktsioon). 
Komisjoni ettepanek on kehtestada pliile uueks piirnormiks 8-tunnise 
kokkupuute korral 0,03 mg/m3.

Pliile on kehtestatud ka 
<https://www.riigiteataja.ee/akt/112112020004?leiaKehtiv> bioloogiline 
piirnorm. Eesti õiguse kohaselt tuleb bioloogilist seiret korraldada 
vähemalt üks kord poole aasta jooksul. Seiret võib korraldada üks kord 
aastas, kui ühegi töötaja veres ei ületa pliisisaldus 50 µg Pb / 100 ml. 
Seejuures, kui töötaja vere pliisisaldus ületab 40 µg Pb / 100 ml, kui ALAU 
on alla 20 mg/g kreatiniin, kui ZPP on üle 20 µg/g hemoglobiin ning ALAD 
alla 6 Euroopa ühiku (EU), siis peab tööandja võtma kasutusele meetmed plii 
vähendamiseks töökeskkonna õhus, sh korraldama töötajale tervisekontrolli. 
Komisjoni ettepanek uueks plii bioloogiliseks piirnormiks veres on 15 µg Pb 
/ 100 ml.

Lisaks näeb eelnõu ette tervisekontrolli korraldamise kohustust, kui üle 
40-tunnise töönädala puhul plii sisaldus (keskmise väärtusena) õhus ületab 
0,015 mg/m3, või töötaja plii sisaldus veres ületab määra 9 μg Pb/100 ml.

Samuti juhib komisjon tähelepanu fertiilses eas naisterahvastele, kelle 
puhul peaks samuti jälgima soovituslikku piirnormi pliiga kokkupuute korral 
(4.5 µg/100ml), seni on Eesti õiguses olnud keeld töötada pliiga rasedatel 
ja rinnaga toitvatel naistel.

Komisjon põhjendab plii piirnormide muudatusi seoses aine 
reproduktiivtoksilisusega, mis võib mõjutada viljakust, kahjustada loote 
arengut, põhjustada häireid närvisüsteemi ja veresoonkonna toimimises.

Diisotsüanaadid

Diisotsüanaatide piirnormid on kehtestatud samuti eelpool viidatud ohtlike 
kemikaalide määruse lisas, enamlevinud diisotsüanaatide piirnormid 8-tunnise 
kokkupuute korral õhust on järgmised:

*	4,4' -metüleendifenüül -diisotsüanaat (fenüülisotsüanaat) (101 -68 -8) 
0,05 mg/m3, lühiajaline 0,1 mg/m3;
*	2,4-diisotsüanatotolueen (tolueendiisotsüanaat, toluool-2,4- 
diisotsüanaat) (584 -84 -9) 0,04 mg/m3, lühiajaline 0,07 mg/m3;
*	1,6-diisotsüanato-heksaan (heksametüleendiiso-tsüanaat) (822-06-0) 0,03 
mg/m3, lühiajaline 0,07 mg/m3;
*	Isoforoondiisotsüanaat (4098-71-9) 0,05 mg/m3, lühiajaline 0,09 mg/m3;
*	Naftaleendiisotsüanaat (3173 -72 -6) 0,04 mg/m3, lühiajaline 0,09 mg/m3.

Lühiajalise kokkupuute piirnorm on arvutatud 5-minutisele kokkupuuteajale.

Komisjoni ettepanek diisotsüanaatide ühtseks piirnormiks 8-tunnise 
kokkupuute korral on 6 µg/m3 ehk 0,006 mg/m3 ja lühiajalise kokkupuute 
korral (arvutatuna 15-minutilise kokkupuuteajale) 12 µg/m3 ehk 0,012 mg/m3. 
Seega ei erista komisjon piirnorme ainete kaupa, vaid sätestab 
diisotsüanaatidele ühese piirnormi. Üleminekuperioodi lõpuni (31.12.2028) 
kehtiksid 8-tunnise kokkupuute korral piirnormina 10 µg/m3 ja lühiajalise 
kokkupuute puhul 20 µg/m3.

Kuna varasemalt ei ole diisotsüanaatidele olnud Euroopa Liidu poolt 
piirnorme kehtestatud, siis piirnormide kehtestamist põhjendab komisjon aine 
laialdase kasutusala ning suure töötajate arvu eksponeeritusega ainele (4.2 
miljonit töötajat EL-is). Samuti esineb aine tõttu tugev mõju 
hindamisteedele (see on olulisim kutseastma põhjus Euroopa Liidus) ja 
nahale. Mõlemad piirnormide muudatused on olulised ka kliimaneutraalsuse 
aspektidest.

Algatusega seotud dokumendid asuvad 
<https://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=en&catId=89&furtherNews=yes&newsId=10512> 
siin. Palun edastage oma tagasiside, sh millist muudatuste positiivset või 
negatiivset mõju näete Eesti kontekstis, kui direktiiv võetakse vastu 
Euroopa Komisjoni pakutud kujul. Palume saata tagasiside hiljemalt 07.03.23 
aadressile [email-masked] <mailto:[email-masked]> .

Juhul, kui teie asutuses tegutsevad või teile on teada eksperte, kellel on 
nimetatud kemikaalide kohta teadmisi, palun edastage nende isikute kontaktid 
edasiseks koostööks.

Lugupidamisega

Dana Kadanik
nõunik | Töösuhete ja töökeskkonna osakond
7153461 | [email-masked]

Sotsiaalministeerium
Suur-Ameerika 1 | 10122 Tallinn
626 9301 |  <http://www.sm.ee/et> http://www.sm.ee